Categorieën
Blog

Juridische zaken

Natuurlijk kan ik nu verder gaan met het verhaal van de bouw. Nu ik dit schrijf zitten we daar al aan het eind van het proces.
Nee… we hebben nog een verhaal te vertellen over alle juridische zaken die bij een project als het onze komen kijken. Nog even geduld dus voor de bouwverhalen.

Een premature Vereniging van Eigenaars

In een vroeg stadium waren we al bij de notaris langs geweest om ons te informeren over de noodzakelijke documenten en handelingen.
We dachten al een Vereniging van Eigenaars te kunnen oprichten. Waar begin je dan? Toch zeker bij diegenen die er verstand van hebben.
We werden wat teleurgesteld, want hoewel vooraf duidelijk verteld was waar we voor kwamen, stuitten we op enorm veel vraagtekens.

Kadastrale splitsing

De hypotheekverstrekkers hadden al van meet af aan duidelijk gemaakt dat er alleen een financiering zou komen als er sprake zou zijn van drie apart kadastraal geregistreerde woonunits en niet van één gebouw dat we met z’n vieren zouden kopen.
De gemeente was ons daarin tegemoet gekomen en had de woonbestemming van onze kavel daarop aangepast.

Meer vragen dan antwoorden

De eerste persoon die wij op het notariskantoor spraken, leek het niet te willen begrijpen en de tijdens het gesprek erbij gehaalde notaris, was ook geen ervaringsdeskundige.
Wij vonden het vreemd, want het kon toch niet zo zijn dat het het eerste appartementengebouw was dat op dit kantoor behandeld zou worden?
Met meer vragen dan antwoorden gingen we na dit gesprek naar huis.

Onze eerste bestuursvergadering

We werden door onze financieel adviseur Johan Neuteboom van Freek Hypotheken gerustgesteld. Als de financiering eenmaal rond zou zijn, volgde de rest vanzelf, zei hij. Onze plannen waren op dat moment ook nog niet zo concreet….
We lieten ons niet uit het veld slaan en hielden als niet officiële vereniging onze eerste bestuursvergadering. We modelleerden helemaal naar onze wensen onze specifieke statuten, waarvoor diverse andere documenten als voorbeeld dienden.

Steeds meer documenten

Toen de financiering leek te gaan lukken, maakten we een nieuwe afspraak, dit keer met de kandidaat-notaris die gespecialiseerd was in complexe nieuwbouwdossiers.
Wij waren er ondertussen wel achter dat we met ons particulier opdrachtgeverschap nog een redelijk unicum vormden.
En ook bleek – net als met de financiering – er steeds meer documenten nodig waren om alles voor elkaar te krijgen.

Complex(e) aanduiding

Wat denk je van een appartementstekening, waarin de kadastrale splitsing van units precies op aangegeven staat. Hiervoor zijn strikte regels en het leek wel of er iedere keer bij het indienen van een dergelijke plattegrond (en de revisie daarvan) een nieuwe regel verklapt werd. Gelukkig toonden onze architecten Rob Bonneur en Simon Dries van Invorm Architecten dat ze een lange adem hadden. Na enkele mislukte pogingen werd de plattegrond geaccepteerd en kon de complexaanduiding door het kadaster worden afgegeven.

Geen log lichaam

Er was nog de vraag wat er allemaal in de overdrachtsaktes voor de oprichting van de VvE terecht moest komen.
De statuten die we al zo voortvarend gemaakt hadden, deden hun dienst voor het inschrijven van de vereniging in de Kamer van Koophandel, maar het bleek dat ze niet volledig in de overdrachts-/oprichtingsakte opgenomen hoefden te worden. De notaris heeft ons daarin uiteindelijk toch goed kunnen adviseren.
Het eindresultaat was een goede bescherming van de afzonderlijke bewoners en de doelstelling van de vereniging, zonder van de VvE een log lichaam te maken.

Met de notariële afwikkeling van alle aktes én de financiële stukken is het allemaal net op tijd goed gekomen. Restte ons alleen nog twee van de drie huizen te verkopen, maar daarover later meer.

Geïnteresseerd in al onze samenwerkingspartners? Klik hier…

 

Volg ons ook in de social media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *